 Vékony, kézbesimuló kötet a Tejmozi, röpke kétszáz oldal, mégis annyira  súlyos, úgy érzem, néha földig lóg a könyvet tartó két kezem. Időről  időre muszáj megállnom, ilyenkor ténfergek egy kicsit a lakásban,  kibámulok az eső verte utcára, keresem az októberi nyarat, tegnap még  itt volt, ma azonban már csak a nyúlós-nyálas szürkeség.
Vékony, kézbesimuló kötet a Tejmozi, röpke kétszáz oldal, mégis annyira  súlyos, úgy érzem, néha földig lóg a könyvet tartó két kezem. Időről  időre muszáj megállnom, ilyenkor ténfergek egy kicsit a lakásban,  kibámulok az eső verte utcára, keresem az októberi nyarat, tegnap még  itt volt, ma azonban már csak a nyúlós-nyálas szürkeség.
Balla D. Károly hőse is az ablaknál áll, valahol fent, északon, és a  tenger fölött gomolygó ködbe bámulva próbálja kibogozni azokat a kusza  szálakat, melyek anyjával és apjával még azok halála után is  végérvényesen összekötik őt. Az apa festő volt, „jó iparos”, aki a  családi szuterénben szakmányban gyártotta az aktképeket („Az egészen korai fényeket és a szünidős egyetemista lányokat kedvelte leginkább apám.”),  majd egy adott ponton úgy dönt, hogy kiszáll a mókuskerékből, és attól  kezdve mindentől és mindenkitől távol egy faházban tengeti életét. 
 
  Ha tehetné, hősünk is menekülne a családi fészekből, ahol anyja és húga  érzelmi zsarnoksága alatt fuldoklik. Ezt a láncot azonban képtelen  elszakítani, különösen, miután anyjánál rákot diagnosztizálnak. A  törődéstől és a gyermeki figyelemtől az anya már-már kivirul, hiszen a  „gonosz kis daganat” hirtelen „a legfontosabbá tette őt”. És bár eleinte  az apjáról akart könyvet írni, narrátorunk az érzelmi nyomás alatt úgy  dönt, anya-regénybe öli lelki nyomorát.
  Ha tehetné, hősünk is menekülne a családi fészekből, ahol anyja és húga  érzelmi zsarnoksága alatt fuldoklik. Ezt a láncot azonban képtelen  elszakítani, különösen, miután anyjánál rákot diagnosztizálnak. A  törődéstől és a gyermeki figyelemtől az anya már-már kivirul, hiszen a  „gonosz kis daganat” hirtelen „a legfontosabbá tette őt”. És bár eleinte  az apjáról akart könyvet írni, narrátorunk az érzelmi nyomás alatt úgy  dönt, anya-regénybe öli lelki nyomorát.
 
 Hősünk azután a múlt  tejüvegén keresztül próbálja felidézni emlékeit, a festészetébe egy idő  után belefásuló és a fia művészi tehetségtelenségét elnézni képtelen  apáról, és a gyerekével sajátos manónyelven beszélő, közben pedig őt  magát aggályos szeretetével az őrületbe kergető anyáról. A regényhős  regényhősének időnkénti felbukkanása az, ami igazán izgalmassá teszi a  regényt, és könnyíti meg az elbeszélője háta mögött megbúvó elbeszélő  kezdetben akadozó, majd mind merészebb színvallását, érzelmi  kitárulkozását.
 
 Balla D. Károly ugyanakkor túllép a szimpla  „regény a regényben” sémán. Az én és az ő gyakorta összemosódik nála, a  szerző által hősömnek nevezett figura több perspektívából vall élete  meghatározó momentumairól, így a műteremben meztelenül pózoló lányok  után leselkedő gyerekkori önmagáról, későbbi kamaszkori  szerencsétlenkedéseiről, vagy a nyilvánvalóan szeretethiányban szenvedő  anyjával folytatott érzelmi tusájáról. A történet pedig akkor kap újabb  csavart, amikor a névvel soha nem illetett elbeszélő mellett megszólal  az ő általa kreált hős hangja is.
 
 A vonzások (anya) és  taszítások (apa) örvényébe került hős közben azonban mintha minduntalan  falakba ütközne. Leginkább a saját maga által kreált falakba. A későbbi  apa-regény azonban nagyban hozzásegíti őt ahhoz, hogy mind mélyebbre  hatoljon az emlékeiben, és felidézze azt a három napot (az utolsó közös  három napot), melyet apjával töltött kettesben a semmi közepén álló  faházikóban. Hogy ez mennyire fontos is volt számára, kiderül abból,  hogy hősünk többször is megvallja, hogy miközben apja nyomában botorkált  a hóban egy ismeretlen ruszin sírja felé,
 
 „majdnem  megszerettem ezt az öreget ott a fehér villódzásban. Egyszerre mutatott  megható elesettséget és impozáns erőt, ahogy ment, lépdelt, gyalogolt,  haladt a maga útján az én apám a maga taposta ösvényen, és nekem most  jólesett nyomába lépnem, követnem őt valahová, valamihez, valamiért, ami  neki hallatlanul fontosnak látszott.”
 
 Lassan hömpölygő,  sűrűn szőtt, veretes textúrájú szöveg a Tejmozié, újra- és újraolvasásra  ösztönző sorokkal, amely úgy beszél alapvetésekről, hogy közben  szerencsére nem fullad közhelyekbe. Ha valamit mégis erőltetettnek  éreztem, az a Paul Robert-féle szál – nem biztos, hogy a dolgoknak  mindig ennyire kereknek kell lenniük. 
 
 Számomra mindenesetre az  elvágyódás könyve a Tejmozi, ahol a hős nem a földrajzi távolságokat,  sokkal inkább a lelkieket akarja átszelni, kitörni vágyik a „szűkre mért  szabadság” magára aggatott kitinpáncéljából, apja és anyja érzelmi  szorításából – csak azért, hogy azután időről időre visszavágyódjon oda.
Megjelent: Gerincre vágva, 2011.10.10.
 



 
	 
                                                                 
                                                                 
                                                                 
                                                                